Впровадження
учнівського
мовного порт фоліо, як засобу особистісно - орієнтованого розвитку особистості
учнів.
Сьогодні вчитель - наставник дитини,
джерело необхідної інформації, організатор пізнавальної організації. І яким
буде цей процес, залежить від форм та методів, які він обирає для використання
як на уроках , так і в позакласній роботі.
Розвиток системи освіти вимагає від
педагогічної науки та практики вивчення і впровадження нових методів навчання і
виховання дітей. Інновації в педагогіці пов’язані із загальними процесами у
суспільстві, глобальними проблемами, інтеграцією знань і форм соціального
буття.
В умовах сьогодення зростає
важливість розвитку самостійної діяльності учня, що включає в себе
визначення власних цілей у навчанні,
вибір особистої стратегіїв їх досягненні, розробку учнем свого навчального
плану. Цей підхід сприяє розвитку учнівської автономії, новим мотиваціям для подальшого
оволодіння англійською мовою, самореалізації особистості.
Серед завдань, які стоять перед
вчителем іноземної мови, ми вбачаємо
такі: визначити рівні мовленнєвих компетенцій, зміцнювати та поглиблювати
знання учнів, допомагати учню в оволодінні практичними вміннями й навичками,
формувати пізнавальні інтереси учнів, враховувати особистісні якості, формувати
світоглядну позицію.
Цінність цього методу полягає в
тому, що воно сприяє самооцінки учня, створенню ситуацію успіху, вихованню
моральних якостей, набуттю навичок рефлексії та розвитку мотивації подальшого
розвитку зростання. Мовне порт фоліо дає змогу не лише заохотити учня вивчати
іноземну мову, а й шлях до зміни ролі вчителя: від вчителя-переказувача до
вчителя-консультанта та координатора учнівської навчальної діяльності.
Порт фоліо - це папка документів з навчального предмета як
компонента навчальної діяльності учнів, який школярі ведуть з допомогою та
супроводом вчителя; набір фотографій,
малюнків, творів, таблиць – як показ своєї роботи та пошукової діяльності; воно
показує рівень компетентності учнів у вивченні іноземних мов на кожному
етапі учбової діяльності та надає змогу
вчителям спостерігати та мати уяву про рівень та їх готовність до подальшого навчаня.
Лінгвістичний Комітет Ради Європи
розробив мовне порт фоліо ( « English Language Portfolio»). Його мета – стандартизація вимог до вивчення,
викладання та оцінювання досягнень у вивченні іноземних мов громадян
європейських країн. У 2003 році порт
фоліо було презентовано в Україні. Рекомендації з мовної освіти пропонують
впроваджувати 3 основних компоненти мовного порт фоліо:
Мовний паспорт « Language Portfolio»
(свідчить про рівень володіння мовою, включає самооцінку учнем власних
мовленнєвих компетенцій);
Фото учня;
Анкетні дані;
Особисту інформацію ( хобі, друзі, риси характеру… );
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів;
Власну оцінку володіння іноземною мовою.
Мовна біографія « Language Biography»(
залучає до постановки цілей та розробки планів їх досягнення, перевірити власні досягнення у
навчанні);
План роботи з іноземної мови на тему (семестр, рік)
Табель оцінювання вчителем рівня володіння учнем
іноземною мовою. В цьому документі вчитель повинен вказати вид мовленнєвої
діяльності, яку він оцінює;
Табель самооцінки учнем власних досягнень;
Аркуш самоосвіти з правом вибору теми згідно уподобаннями
учнів ;
Аркуш рекордів , який учень заповнює після вивчення
кожної теми.
Мовне досьє « Dossier»(демонструє
творчі роботи учня, які він сам обирає).
Творчі проекти;
Доповіді з теми іноземною мовою;
Кросворди з вивчених тем ( вірші, власні вікторини,
тощо).
Це рекомендований перелік матеріалів, які можна включити
до мовного порт фоліо. Ми ,вчителі, вносимо пвні зміни відповідно до рівня
засвоєних знань, вікових особливостей, інтересів учнів.
Використання учнівського мовного порт фоліо є одним із
інноваційних методів особистісно орієнтованого вивчення англійської мови. За
допомогою порт фоліо ми пропонуємо учням самостійно обирати, оцінювати,
аналізувати власні досягнення. Підштовхуємо до самостійного планування етапів
навчання.
Мовне порт фоліо виконує 2 основні функції:
Навчальна
(стимулює вивчення іноземної мови);
Розвивальна (розвиває пізнавальні навички, організаційні
навички та творчі здібності учнів).
Результати
впровадження учнівського мовного порт фоліо:
Виявлення та розвиток творчіх здібностей кожної дитини;
Формування та розвиток комунікативних компетенцій;
Розвиток та вміння ставити цілі та обирати власні шляхи
їх досягнення;
Зростання мотивації для оволодіння іноземною мовою;
Відповідальність учня за результати навчання;
Співробітництво учителя і учня;
Розвиток організаційних навичок учнів;
Формування дослідницької діяльності учнів.
Отже, ми можемо зробити такі висновки,
Учнівське мовне порт фоліо є автентичним видом позакласної діяльності, під час якої учень вибирає, оцінює, контролює
свою діяльність.
На
етапі розробки порт фоліо можна орієнтуватись на 3 основних типи :
А) «Портфоліо документів» – портфель сертифікованих (документованих) індивідуальних навчальних
досягнень. Ця
модель пропонує можливість як якісного, так і кількісного оцінювання матеріалів портфоліо.
Переваги цього варіанту:
Підсумкова бальна оцінка робить портфоліо цього типу дієвим механізмом визначення навчального рейтинга учня, так як може стати значною
складовою цього рейтинга (наряду з оцінками, отриманими при підсумковій атестації).
Недоліки цього варіанту:
Портфоліо
цього типу дає уяву про результати, але не відображає процесу індивідуального розвитку учня, різномаїття
його творчої активності, його учбового стилю, інтересів и т.д.
Приблизна схема структури «портфоліо документів» и оцінки його матеріалів
Позиції
|
Компоненти
|
Результати (бали)
|
Блок А
Олімпіади |
міська:
-переможець -призер обласна: -переможець -призер Шкільня (переможець) |
5 4 3 2 1 |
Блок Б
інші сертифікати |
Заходи і конкурси, які проводяться закладами системи додаткової освіти, вузами
навчальні тестування і конкурсиз предметів Шкільні и міжшкільні наукові товариства |
От 1 до 5 |
Максимальний загальний
бал портфоліо може відповідати максимальному балу за один екзамен – 5; за два екзамена –10, або якось
по-іншому.
Б) «Портфоліо рабіт» - представляє собою збірку
різних творчих і проектних робітучня, а також опис основних форм і напрямків його
навчальної і творчої активності: участь в наукових конференціях,
конкурсах, спортивних и художніх досягнень та інше.
Цей варіант портфоліо надає
якісну оцінку, наприклад, по параметрам повноти, різноманітності та
переконливості матеріалів, якості представлених рабіт, ориєнтовності на обрану
тему або профіль та ін..
Портфоліо оформлюється у вигляді творчої книжки учня з додатком
його робіт,
представлених
у вигляді текстів, електроних версій, фотографій, видеозапису.
Переваги поданого
варіанту:
Портфоліо
цього типу дає широку уяву про динаміку навчальної
та творчої активності,
спрямованості
його інтересів та
підготовки до подальшого навчання.
Недоліки поданого ваіианту:
Якіснв оцінка портфоліо доповнює результати
підсумкової атестації, але не може
увійти до рейтингу ученя
в якості сумарної складової.
Приблизний варіант у
«портфоліо
рабіт»:
Проектні
работі. Вказується тема проекту, надається опис
роботи. моливо додаток у вигляді фотографій,
тексту
работи в друкованому або електроному
варіанті.
Дослідницькі работи и реферати. Вказуються матеріали що досліджуються, назва реферата, кількість сторінок, малюнків і
т.д.
Работи з мистецтва. Надається кількість робіт, участь у виставках і т. д.
Інші фоми творчої діяльності учнів: участь у шкільному
театрі, хорі…
Різні практики: мовна,
соціальна.Фіксується вид практики, містце, в якому вона
проходила та її тривалість.
Участь
в олімпіадах
і конкурсах. вказується вид заходу,часйого проведення та отриманий результат учня.
Участь в наукових
конференціях, наальних семінарах. Вказується тема заходу, назва організації ,яка цей захід
проводила та форма участі в ньому учня.
Спортивні досягнення. Робиться запис про участь у змаганнях, про наявність спортивного розряду та т. і.
В) «Портфоліо відгуків» – включає в
себе характеристику відношення учня до різних видів діяльності , які надані
вчителями, батьками, можливо однокласниками, робітниками інших закладів де
навчається учень, також письмовий аналіз самого учня своїй конкретній
діяльності та її результатів.
Портфоліо
може бути наданий у
вигляді текстів підсумків, рецензій, відгуків, резюме, есе, та ін..
Переваги
даного ваіиануа:
Ця форма портфоліо дає можливість включити механізми самооцінки учня, что підвищує ступінь усвідомленості процесів, пов’язаних з навчанням.
Недоліки даного порт фоліо:
Складність формалізації та обліку зібраної
інформації.
Приблизний перелік документів «портфоліо відгуків»:
Підсумок про якість виконаної работи (у науковому
товаристві учнів);
Рецензія
на статтю, яку було
опубліковано;
Відгук пророботу в творчому колективі закладу,про виступ
в науково- практичній конференції, тощо…
Резюме, яке підготоване учнем, з оцінкою власних навчальних
досягнень школьником.
Эсе школяра, присвячене вибору напрямку подальшого навчання;
Рекомендаційний лист про проходження практики
Інше
Завдання порт фоліо:
показати реальні здобутки учня;
простежити індивідуальний прогрес у розвитку та навчанні
учня, причому поза прямим порівнянням із досягненнями інших учнів;
оцінити досягнення учня і доповнити результати його
досягнень іншими формами контролю;
заохотити учнів до активності й самостійності;
розвивати в них навички оцінної діяльності;
створити додаткові передумови та можливості для успішної
соціалізації учнів;
формувати самоосвітню компетентність учня, що допомагає
йому аналізувати й усвідомлювати власний шлях навчання, а також впливати на
нього;
формувати інноваційну особистість учня, розвивати його
вміння конструювати свої знання, орієнтуватись в інформаційному просторі;
ставити перед собою завдання й поетапно розв'язувати їх;
створити мотивацію навчальної діяльності.
Основне завдання порт фоліо -
неформальне оцінювання, що включає оцінку педагога, батьків, самого учня, а
це і є надзвичайно цінним, оскільки і є інноваційним, креативним прийомом, що
дозволяє педагогу реалізувати мету особистісно-орієнтованого навчання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий